Lipiec 15, 2020
Czas czytania: 2 minut
Rozrząd jest jednym z najważniejszych elementów znajdujących się w silnikach współczesnych samochodów. Jest to złożony mechanizm niezbędny do prawidłowego działania silnika.
Jednak podczas eksploatacji działają na niego duże obciążenia, dlatego bardzo istotne jest utrzymywanie go w jak najlepszej sprawności, aby odpowiednio zawiadywał pracą silnika i w związku z tym pozytywnie wpływał na działanie całego samochodu.
Najogólniej można powiedzieć, że rozrząd jest systemem zaworów i elementów mających za zadanie sterowanie ruchem w silniku spalinowym, to znaczy napełnianie cylindra mieszanką paliwowo-powietrzną, a następnie usuwanie gazów spalinowych. Jego zadaniem jest synchronizacja wału korbowego i wałka rozrządu oraz dbanie o to, by zawory silnika otwierały się i zamykały we właściwych momentach. Działanie rozrządu musi być idealnie zsynchronizowane, ponieważ nawet niewielkie odchylenia będą miały negatywny wpływ na pracę całego silnika, a przez to na jazdę naszym samochodem.
Na pytanie jak często wymieniać rozrząd w samochodzie, nie ma uniwersalnej odpowiedzi, ponieważ zależy to od wielu czynników, w tym przede wszystkim od zaleceń producenta lub instrukcji dołączonej do auta, a to wszystko jest związane z rodzajem silnika i jego konstrukcją. Najczęściej zaleca się sprawdzenie rozrządu już po przejechaniu 50 tysięcy kilometrów, ale nie jest to uniwersalne wskazanie, ponieważ są auta, w których warto to robić dopiero po przebyciu 200 tysięcy kilometrów. Warto jednak nie zapominać o tej czynności, ponieważ niesprawność rozrządu może doprowadzić nawet do całkowitego zniszczenia silnika.
W trakcie wymiany rozrządu najczęściej montuje się nowy pasek wraz z napinaczem. Czasem wymiany mogą wymagać takie elementy jak rolki napinające i prowadzące, śruby oraz szpilki. Najlepiej, by stan rozrządu ocenił mechanik i wtedy zdecydował, które elementy w danym przypadku trzeba wymienić na nowe, aby w najbliższym czasie nie doszło do awarii i nasze auto działało jak najlepiej.