Styczeń 7, 2021
Czas czytania: 5 minut
Olej silnikowy odgrywa niezwykle istotną rolę w kontekście żywotności każdego silnika samochodowego. Dzięki temu, że przyjmuje formę bardzo cienkiego filmu rozprowadzanego pomiędzy przylegającymi do siebie powierzchniami tłoka i cylindra, można wyeliminować ryzyko zatarcia silnika podczas jego pracy.
W przypadku konieczności wymiany lub uzupełnienia poziomu oleju nie wystarczy jednak sięgnąć po pierwszy lepszy dostępny preparat – należy również pamiętać o jego odpowiednim dopasowaniu względem pojazdu. Problem z podjęciem decyzji może wiązać się zarówno z brakiem wiedzy, jak i próbą wytypowania jednego produktu spośród szerokiej oferty dostępnych środków, co znacząco utrudnia wybór tego właściwego. Czym zatem kierować się przy zakupie oleju do silnika? Wyjaśnimy w dalszej części wpisu.
Olej silnikowy jest substancją odpowiedzialną za cały szereg funkcji, które umożliwiają prawidłową pracę samochodu. Warto chociażby wspomnieć, że olej zmniejsza tarcie pomiędzy pracującymi elementami silnika i uszczelnia występujące tam luzy, zmniejsza również opory czy zużycie paliwa, redukuje hałas generowany przez pracujące auto, chłodzi elementy i odprowadza zanieczyszczenia, które gromadzą się na filtrze (dlatego należy go kontrolować równolegle z olejem). Regularna wymiana oleju silnikowego i utrzymywanie jego właściwego poziomu, jak również dbanie o jakość zastosowanego preparatu mają znaczący wpływ na trwałość pracujących elementów silnika i jego osprzętu (m.in. turbosprężarki, łańcucha rozrządu). Jeśli bowiem dojdzie do sytuacji, gdy oleju zabraknie, a filtr ulegnie zniszczeniu, może dojść do poważnej awarii silnika będącej skutkiem zatarcia jednostki napędowej.
Podczas wyboru oleju silnikowego należy kierować się ścisłymi wytycznymi, do których zalicza się:
- Zalecenia producenta
To zdecydowanie najważniejsze kryterium, od którego powinien zależeć wybór oleju silnikowego. Często można spotkać się z sytuacją, że producent podaje w instrukcji samochodu określone zalecenia związane z parametrami oleju silnikowego, jak również ilością oleju niezbędnego do wymiany czy przebiegiem kilometrów, po jakim należy się tym zająć. W części przypadków producenci zalecają korzystanie z produktów określonych firm lub sygnowanych własnym logo. Czasami instrukcja może zawierać jedynie ogólną informację w formie symbolu (jak np. 10W-60), a czasami wskazania są bardzo specyficzne.
- Zalecenia serwisanta
Zdarzają się również sytuacje, kiedy to serwisanci warsztatów samochodowych takich jak Auto-wojak podpowiadają, aby użyć innego rodzaju oleju niż ten podany przez producenta. Nie należy się temu dziwić, ponieważ na rynku nieustannie pojawiają się nowe produkty o udoskonalanym składzie lub dedykowane do konkretnych warunków atmosferycznych. Jeśli serwisanci są w stanie uzasadnić swoje zalecenie, a do tego klient darzy ich zaufaniem, warto wziąć taką poradę pod uwagę.
- Klasa lepkości
To jeden z najważniejszych parametrów oleju, który powinien być określony przez producenta. Lepkość definiuje opór płynięcia jednej warstwy cieczy po drugiej – im substancja jest bardziej lepka, tym wolniejszy jest jej przepływ. Ogólnie stosowana skala lepkości oleju zamyka się w wartościach od 0 do 60, gdzie 0 oznacza substancję najrzadszą, a 60 najgęstszą (dodanie po liczbie litery „W” wskazuje na to, że produkt jest przeznaczony na zimę). Niska lepkość oznacza, że olej w wysokich temperaturach jest „rzadki”, a opory pracy silnika – mniejsze, dlatego takie oleje są uznawane za energooszczędne. Znów w autach sportowych oleje energooszczędne nie są w stanie zagwarantować odpowiedniej ochrony, dlatego należy wybierać produkty o najwyższej lepkości wysokotemperaturowej. Warto jednak pamiętać, że decyzja o zastosowaniu oleju o innej klasie lepkości niż wskazana musi być w pełni świadoma, ponieważ nawet niewielka różnica wpływa na pracę silnika.
- Baza olejowa
W tym przypadku również można liczyć na konkretną informację od producenta auta, który często określa w instrukcji typ bazy oleju odpowiedniego dla danego silnika. Zdarza się jednak, że kierowcy próbują samodzielnie przeciwdziałać zjawisku „brania oleju” poprzez zamianę jego rodzaju z syntetycznego na mineralny. Taka praktyka jest uznawana za niewłaściwą, a jeśli zmiana bazy olejowej jest niezbędna do zredukowania wycieków, lepiej skorzystać z oleju półsyntetycznego.
- Klasyfikacja jakościowa
Często marginalizowana, lecz równie ważna informacja wpływająca na prawidłowe dobranie oleju samochodowego do silnika. Obecnie na opakowaniach olejów można spotkać się z dwiema najpopularniejszymi specyfikacjami jakościowymi: API (Amerykański Instytut Naftowy) lub ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Klasyfikacja API określa kategorie olejów za pomocą symbolu składającego się z dwóch liter, z których pierwsza opisuje rodzaj silnika, do jakiego jest przeznaczony, a druga odnosi się do jakości oleju. Klasyfikacja ACEA również wskazuje oddzielnie parametry dla silników benzynowych (A) oraz diesli (B), ale uwzględnia też dodatkową kategorię (C) dla samochodów osobowych z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi z dodatkowym systemem oczyszczania spalin.