Cover Image

Jak dobrać olej silnikowy do auta?

Styczeń 7, 2021
Czas czytania: 5 minut

Olej silnikowy odgrywa niezwykle istotną rolę w kontekście żywotności każdego silnika samochodowego. Dzięki temu, że przyjmuje formę bardzo cienkiego filmu rozprowadzanego pomiędzy przylegającymi do siebie powierzchniami tłoka i cylindra, można wyeliminować ryzyko zatarcia silnika podczas jego pracy.

W przypadku konieczności wymiany lub uzupełnienia poziomu oleju nie wystarczy jednak sięgnąć po pierwszy lepszy dostępny preparat – należy również pamiętać o jego odpowiednim dopasowaniu względem pojazdu. Problem z podjęciem decyzji może wiązać się zarówno z brakiem wiedzy, jak i próbą wytypowania jednego produktu spośród szerokiej oferty dostępnych środków, co znacząco utrudnia wybór tego właściwego. Czym zatem kierować się przy zakupie oleju do silnika? Wyjaśnimy w dalszej części wpisu.

Jakie funkcje spełnia dobry olej silnikowy?

Olej silnikowy jest substancją odpowiedzialną za cały szereg funkcji, które umożliwiają prawidłową pracę samochodu. Warto chociażby wspomnieć, że olej zmniejsza tarcie pomiędzy pracującymi elementami silnika i uszczelnia występujące tam luzy, zmniejsza również opory czy zużycie paliwa, redukuje hałas generowany przez pracujące auto, chłodzi elementy i odprowadza zanieczyszczenia, które gromadzą się na filtrze (dlatego należy go kontrolować równolegle z olejem). Regularna wymiana oleju silnikowego i utrzymywanie jego właściwego poziomu, jak również dbanie o jakość zastosowanego preparatu mają znaczący wpływ na trwałość pracujących elementów silnika i jego osprzętu (m.in. turbosprężarki, łańcucha rozrządu). Jeśli bowiem dojdzie do sytuacji, gdy oleju zabraknie, a filtr ulegnie zniszczeniu, może dojść do poważnej awarii silnika będącej skutkiem zatarcia jednostki napędowej.

Jakich wytycznych należy przestrzegać przy wyborze oleju silnikowego?

Podczas wyboru oleju silnikowego należy kierować się ścisłymi wytycznymi, do których zalicza się:

- Zalecenia producenta

To zdecydowanie najważniejsze kryterium, od którego powinien zależeć wybór oleju silnikowego. Często można spotkać się z sytuacją, że producent podaje w instrukcji samochodu określone zalecenia związane z parametrami oleju silnikowego, jak również ilością oleju niezbędnego do wymiany czy przebiegiem kilometrów, po jakim należy się tym zająć. W części przypadków producenci zalecają korzystanie z produktów określonych firm lub sygnowanych własnym logo. Czasami instrukcja może zawierać jedynie ogólną informację w formie symbolu (jak np. 10W-60), a czasami wskazania są bardzo specyficzne.

- Zalecenia serwisanta

Zdarzają się również sytuacje, kiedy to serwisanci warsztatów samochodowych takich jak Auto-wojak podpowiadają, aby użyć innego rodzaju oleju niż ten podany przez producenta. Nie należy się temu dziwić, ponieważ  na rynku nieustannie pojawiają się nowe produkty o udoskonalanym składzie lub dedykowane do konkretnych warunków atmosferycznych. Jeśli serwisanci są w stanie uzasadnić swoje zalecenie, a do tego klient darzy ich zaufaniem, warto wziąć taką poradę pod uwagę.

- Klasa lepkości

To jeden z najważniejszych parametrów oleju, który powinien być określony przez producenta. Lepkość definiuje opór płynięcia jednej warstwy cieczy po drugiej – im substancja jest bardziej lepka, tym wolniejszy jest jej przepływ. Ogólnie stosowana skala lepkości oleju zamyka się w wartościach od 0 do 60, gdzie 0 oznacza substancję najrzadszą, a 60 najgęstszą (dodanie po liczbie litery „W” wskazuje na to, że produkt jest przeznaczony na zimę). Niska lepkość oznacza, że olej w wysokich temperaturach jest „rzadki”, a opory pracy silnika – mniejsze, dlatego takie oleje są uznawane za energooszczędne. Znów w autach sportowych oleje energooszczędne nie są w stanie zagwarantować odpowiedniej ochrony, dlatego należy wybierać produkty o najwyższej lepkości wysokotemperaturowej. Warto jednak pamiętać, że decyzja o zastosowaniu oleju o innej klasie lepkości niż wskazana musi być w pełni świadoma, ponieważ nawet niewielka różnica wpływa na pracę silnika.

- Baza olejowa

W tym przypadku również można liczyć na konkretną informację od producenta auta, który często określa w instrukcji typ bazy oleju odpowiedniego dla danego silnika. Zdarza się jednak, że kierowcy próbują samodzielnie przeciwdziałać zjawisku „brania oleju” poprzez zamianę jego rodzaju z syntetycznego na mineralny. Taka praktyka jest uznawana za niewłaściwą, a jeśli zmiana bazy olejowej jest niezbędna do zredukowania wycieków, lepiej skorzystać z oleju półsyntetycznego.

- Klasyfikacja jakościowa

Często marginalizowana, lecz równie ważna informacja wpływająca na prawidłowe dobranie oleju samochodowego do silnika. Obecnie na opakowaniach olejów można spotkać się z dwiema najpopularniejszymi specyfikacjami jakościowymi: API (Amerykański Instytut Naftowy) lub ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Klasyfikacja API określa kategorie olejów za pomocą symbolu składającego się z dwóch liter, z których pierwsza opisuje rodzaj silnika, do jakiego jest przeznaczony, a druga odnosi się do jakości oleju. Klasyfikacja ACEA również wskazuje oddzielnie parametry dla silników benzynowych (A) oraz diesli (B), ale uwzględnia też dodatkową kategorię (C) dla samochodów osobowych z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi z dodatkowym systemem oczyszczania spalin.

© Copyright 2018 AutoWojak Template by Cityinfo