Cover Image

Jak często zmieniać olej w skrzyni biegów?

Wrzesień 23, 2020
Czas czytania: 3 minut

Skrzynia biegów w samochodzie to jeden z najważniejszych jego elementów. Jest mechanizmem pozwalającym na utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej silnika zależnie od prędkości jazdy i obciążenia występującego w danej chwili.

Możemy wyróżnić skrzynie manualne, w których biegi zmieniane są przez kierowców, oraz automatyczne, w których biegi zmieniają się samoczynnie bez ingerencji człowieka. Wewnątrz każdej z nich znajduje się olej, który co pewien czas należy wymieniać, aby zapewnić prawidłowe działanie całego mechanizmu.

Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów

W instrukcjach obsługi aut ze skrzynią manualną spotykamy się często z informacją, że nie trzeba w nich wymieniać oleju przekładniowego. Jednak w praktyce nie jest to do końca prawda, ponieważ niewymieniany olej ma coraz gorsze parametry i w konsekwencji może spowodować szybsze zniszczenie całej przekładni. Wprawdzie olej wewnątrz skrzyni biegów nie podlega dużym obciążeniom, ale mogą pojawiać się w nim opiłki metali pochodzące z różnych elementów układu. Poza tym ulega naturalnym procesom starzenia, utlenianiu i zmniejszeniu lepkości.

Dlatego zaleca się, by olej w skrzyni biegów wymieniać przynajmniej co 100 – 130 tys. przejechanych kilometrów lub co 6 – 7 lat. Jeżeli jednak ktoś nadmiernie eksploatuje auto, to znaczy holuje nim przyczepy czy preferuje bardzo ostry styl jazdy, to warto takiej wymiany dokonywać częściej. Również gdy kupujemy samochód używany i nie wiemy, kiedy olej podlegał wymianie, to najlepiej zrobić to od razu, tym bardziej że nie jest to duży wydatek.

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Automatyczna skrzynia biegów to bardzo drogi i zaawansowany technologicznie element pojazdu, dlatego ważna jest odpowiednia dbałość o nią. W tym przypadku wymiana oleju jest zalecana nawet przez producentów i powinna się odbywać w terminach przez nich określonych. Zazwyczaj po raz pierwszy olej podlega wymianie po przejechaniu od 60 do 120 tys. km, natomiast później po 40 – 100 tys. km.

Istotne jest, aby tego nie zaniedbywać, bo gdy przekładnia zaczyna działać nieprawidłowo, na wymianę oleju może być już za późno lub stanie się ona dużo bardziej skomplikowana. Pamiętajmy również, by zawsze używać oleju o odpowiedniej klasyfikacji dostosowanej do danego modelu samochodu, a także sprawdzać, czy wlana została wystarczająca jego ilość i czy nie pojawiają się żadne wycieki.

© Copyright 2018 AutoWojak Template by Cityinfo